הכשרת כותבים

סדנאות ומפגשי העשרה למתנדבים, בכתיבת סיפורי חיים

החיבור בין מתנדבים (מגיל תיכון והלאה) לבני הגיל השלישי, הוא מהנה, מרתק, חשוב ערכית וחברתית ותורם המון לקהילה. הקשר הבין דורי הוכיח את עצמו ככזה שמעשיר ומתגמל את כל המשתתפים.

מטרת הקורס: להכשיר מתנדבים לכתוב סיפורי חיים עבור קשישים. ניתן לאגד את הסיפורים לספר משותף/ להפיק ספר מתכונים וסיפורים/ לקיים ערב הוקרה לקשישים והקראת הסיפורים שלהם ועוד.

מטרת המפגשים: ללמוד כיצד להפיק סיפור מראיון. במפגשים ההמתנדבים ילמדו ויתרגלו כתיבת סיפורים קצרים איכותיים, כללים והיבטים שונים בראיונות פנים מול פנים, תמלול ועריכת טקסט. לאחר תקופת הדגירה בכיתה, יצאו המתנדבים לראיין בשטח. את כל החומר הכתוב הם יערכו ויפיקו סיפורים מהחוויות של הקשישים.

מפגש 1

  • היכרות עם הגופים השונים בהם נהוג לכתוב סיפור, דגשים ראשונים ועבודה עם טקסט קצר כהשראה למשימה.
    משימה: לכתוב סיפור קצר בהשראת טקסט.
  • הקראת סיפור, ניתוח ולמידה של כללי כתיבה ועריכה.

מפגש 2

  • כתיבה בעזרת השראה: נתרגל ונתבונן בסגנונות הכתיבה של התלמידים בעזרת סיפור קצר שיכתבו על חפץ שיוצג להם.
  • הקראת סיפור, ניתוח ולמידה של כללי כתיבה ועריכה.
  • אפיון דמויות: פיזי ורגשי, כתיבת תיאור דמות/מקום/מבנה.

מפגש 3

  • תיבת תיאור רגשות/ מחשבות ותהיות. עבודה עם דף בניית דמות שהמתנדבים יקבלו (נספח א'). משימה: למלא את דף בניית הדמות ולכתוב סיפור בהשראת נספח ב'
  • ראיונות. כיצד מראיינים, כיצד מתנהגים בזמן ראיון וכיצד לא. 
  • משימה: לראיין בן זוג מהכיתה במשך 10 דקות, להקליטו, לתמלל ולכתוב חוויה מחייו. (התלמיד יגיש גם את הדף המתומלל וגם את הסיפור)

הקורס ייבנה בהתאם לכמות המפגשים.

בכל שבוע המתנדבים יגישו סיפור שייבדק בבית ויקבלו הערות עריכה

תמחור

3 מפגשים- 3,600 ₪

5 מפגשים- 5,500 ₪

7 מפגשים- 7,000 ₪

9 מפגשים- 8,100 ₪

גלבוע דקר

אני בן 37, נשוי לצופית ואבא לדורון. אני כותב ב'חי בספר', עסק שהקמתי בשנת 2014 לכתיבת ספרי זיכרונות. הנחת היסוד שלי היא שלכל אחד יש סיפור חיים ששווה לתעד, ושעלינו מוטלת האחריות לתעד ולספר את סיפורם של הורינו. שם גם נמצאת האמת ההיסטורית שלעתים מוצגת בדרכים אחרות. כאמירתו של בנימין ד'יזראלי: "אל תקרא היסטוריה, קרא ביוגרפיה שם תמצא חיים בלי תיאוריה". בעבר לימדתי כתיבה יוצרת בבית ספר. כיום אני מכשיר בני נוער לכתוב ולתעד סיפורים עבור וותיקי הקהילה. אני בעל תואר ראשון בחינוך מיוחד מהמכללה האקדמית תל חי.

המלצות ממשתתפי הסדנה

דף הבית

גלבוע דקר,  נשוי לצופית דמרי המדהימה, אבא לדורון החמודה. 

כשהייתי בן תשע סבתא נונה (פרידה) עברה לגור איתנו. שעות ביליתי איתה, צחקנו והסתלבטנו. לעתים היא הייתה מעירה אותי מוקדם בבוקר כדי שאלך בשקט לקנות לה סיגריות "מונטנה" שנראה לי שהיא היחידה בעולם שעישנה.

היא הייתה הסבתא האחרונה שלי, את בעלה, סבא אליהו שלי, מעולם לא הכרתי. כשהייתי בן חמש עשרה נפטרו סבתא אסתר וסבא אליהו (מהצד השני) ורק סבתא נונה נשארה.בגיל עשרים נותרתי בלי סבים וסבתות והתחלתי לקנא באחרים.בגיל שלושים ושתיים הקמתי את 'חי בספר', עסק לכתיבת ספרי זיכרונות ומאז ועד היום הכרתי המון סבים וסבתות.

קיבלתי החלטה. לנסות ולהנגיש את התחום לכמה שיותר משפחות. בניתי פלטפורמה שעוזרת לי לעשות זאת. לשמחתי אני פוגש ומכיר משפחות חדשות כל הזמן וכיום יש לי עוד 2 כותבים ועורכת ועורך מקצועיים. בשנים האחרונות אני לא רק כותב, אלא גם מלווה תהליכים של כתיבת ספרי זיכרונות או ספרי מתכונים וסיפורים קצרים בכל מיני מסגרות.

אחד הדברים היותר מרגשים שאני עושה בעבודתי זה ללוות ולהכשיר בני נוער להיפגש ולכתוב סיפורים קצרים לקשישים, לעתים במיוחד לניצולי שואה, בפרויקטים לקראת ימי הזיכרון.

אני לומד כל הזמן. על כתיבה, עריכה, על משפחות, על סודות ועל השפה המיוחדת של אנשים שמאחוריהם עשרות שנים.

בחורף של שנת 2019 פרסמתי את הסיפור הקצר מספר 100 שכתבתי תוך כשנתיים. כל שבוע סיפור בן 500 מילה, כל שבוע על נושא אחר. חלקם מופיעים כאן באתר ב"בלוג". רובם ככולם התפרסמו כטור שבועי בעיתון "גפן המושבות," שמתפרסם באזור מגוריי, פרדס חנה ובכל אזור חוף הכרמל. 

בהכשרתי אני בוגר תואר ראשון לחינוך ועסקתי שנים רבות בחינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי. ומה הקשר בין חינוך לכתיבת ספר זיכרונות? מסתבר לי כל פעם מחדש שהרגישות שבחינוך ילדים ונוער, היכולת להקשיב, להכיל ולהתפתח הם יתרונות מאוד גדולים בראיונות האישיים.

בשנת 2012 הנחיתי בכלא "צלמון" סדנת כתיבה שבסופה הוצאנו ספר עם סיפורים קצרים ושירים של אסירים. לצערי הספר אינו יוצא את כתלי בית הכלא. החוויה כשלעצמה היא סיפור.
בשנת 2015 החלטתי לחזור על כך והפעם יצרתי קשר עם בית המעצר "קישון" והנחתי קבוצה נוספת לכתיבת החוויות והסיפורים האישיים שלהם. העבודה עם האסירים והתהליך שהם ואני עוברים הוא מדהים. לעתים אני מצטער שאין לי את הזמן לחזור ולהתנדב בכלא, ואני מחכה ליום שזה יקרה.

חי בספר נולד מתוך האהבה שלי והסיפוק שחשתי בכל פעם כשראיינתי אנשים לעיתון כזה או אחר. בתוך בליל החדשות, הסיפורים העצובים, הטרגדיות והכתבות שהבוס מכריח אותך לכתוב בכדי שהוא ירוויח עוד כמה שקלים, גיליתי כי המפגשים אל מול אנשים מיוחדים ומעניינים הם אלו שגרמו לי לעזוב את האקטואליה ולהישאב לנוסטלגיה. בנוסף, שמתי לב שכמו שלכל אחד ואחת מאיתנו יש טביעת אצבע שונה, כך גם לכל אחד ואחת מאיתנו יש סיפור חיים מעניין וייחודי. 

המתכון של חי בספר הוא בעצם המפגש בינינו. 

בשנת 2018 איבדתי את אבי. אני זוכר שכילד קטן עמדתי לידו מורעב, יום כיפור כבר עוד רגע נגמר, אנחנו עומדים מחוץ לבית הכנסת והוא מקשיב למישהו שמדבר. אין בו טיפת חוסר סבלנות, הוא לא רעב ולא צמא – הוא מקשיב. החוויה הזאת צרובה בזיכרוני טוב. אין בה ריח ולא טעם, אין מזג אוויר או מוזיקה ברקע, יש שני גברים מבוגרים בחולצות לבנות שעומדים ומדברים וילד אחד קטן ורעב, שיכול היה ללכת הביתה לבד אבל העדיף להביט בהם בהשתאות וניסה להבין מה כל כך חשוב להם, לדבר ולהקשיב. לספר. לשתף. ירשתי ממנו את היכולת והאהבה לאנשים ואני מודה על כך כל יום מחדש. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן